Recenzja książki Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Tim Brown

Herman Fryc

Autor jest projektantem i właścicielem IDEO, jednej z największych firm dizajnerskich w Stanach Zjednoczonych. Firma powstała w 1991 roku, zatrudnia obecnie 550 osób i ma swoje agendy w różnych częściach świata. Była wielokrotnie nagradzana. Korzystając z bogatego doświadczenia w projektowaniu zarówno dóbr konsumpcyjnych, jak i usług, Tim Brown dzieli się spostrzeżeniami na temat metod wspomagających innowacyjność rozwiązań. Zwraca uwagę, że praca dizajnera to nie tylko opracowywanie formy produktu, ale też udział w formułowaniu założeń projektowych, jak również wprowadzanie wyrobu na rynek. Autor mówi o znaczeniu współpracy ze zleceniodawcą, z użytkownikiem, o roli specjalistów z innych dziedzin, czasem odległych. Podkreśla znaczenie szkicowego modelowania, obserwacji użytkownika, techniki odgrywania ról.

Czytelnik znajdzie w książce znacznie więcej metod projektowych, które Tim Brown określa łącznie terminem design thinking. Jednak nie dlatego polecam tę pozycję, bo przecież wielu świadomych projektantów zna, czasem stosuje te metody, mniej lub bardziej intuicyjnie. Wartość książki polega na tym, że autor patrzy na omówione techniki przez pryzmat konkretnych rozwiązań projektowych powstałych w IDEO, często dla dużych, znanych korporacji, ale również w ramach projektów społecznych. Doświadczenie bez wątpienia uwiarygodnia książkę Browna. Pozycja godna polecenia nie tylko profesjonalistom. Może okazać się nawet bardziej interesująca dla zleceniodawców, w tym pracowników marketingu czy liderów projektów społecznych, którzy na projektowanie i rolę dizajnera mają szansę popatrzeć w nowy sposób, co może skutkować znacznie lepszymi rozwiązaniami niż stosowanie standardowych metod pracy.