Pedagogika
Edukacja a państwo
pod redakcją Sławomira Sztobryna i Tomasza Lesia
Monografia zatytułowana Edukacja a państwo, powstała po IX Zjeździe Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. Bronisława F. Trentowskiego, została poświęcona relacjom między edukacją a państwem. Wybór takiego tematu jest uzasadniony zarówno filozoficznie (w szczególności etycznie), jak i pragmatycznie. Edukacja jest telehormiczna – z konieczności realizuje jakieś cele, ale jednocześnie odbywa się tu i teraz, zatem aktualnie ktoś tym celom nadaje jakąś treść i ustala środki do ich realizacji. Jednym z czynników decydujących o kształcie edukacji może być i często jest państwo. Taka konstatacja otwiera pole do prowadzenia szeregu analiz, które filozofia edukacji czy pedagogika ogólna powinny podjąć, szczególnie jeśli uznamy, że dyskurs i sama praktyka edukacji odbiegają od standardów cenionych na gruncie tych dyscyplin.
ZAPRASZAMY DO ZAKUPU POPRZEZ NASZĄ KSIĘGARNIĘ NA ALLEGRO
https://allegro.pl/oferta/edukacja-a-panstwo-13246825864
CENA: 44 PLN
[więcej]
Historiografia i historiozofia pedagogiki
Sławomir Sztobryn
Najnowsza książka Sławomira Sztobryna prezentuje nowatorską, błyskotliwą i spójną wizję metodologiczną badań w zakresie historiografii edukacyjnej i historiozofii pedagogiki. Zawiera en bloc doniosłą i holistyczną koncepcję budowy nowego paradygmatu badań historiograficznych i historiozoficznych w pedagogice. […] Autor dokonał tutaj niezwykle trudnej i twórczej pracy koncepcyjnej i pojęciowej, wykazując się przy tym znakomitą znajomością literatury przedmiotu z zakresu filozofii, historii i najnowszej metodologii badań historycznych. […] Dziełem tym wpisuje się w najlepszą tradycję polskiej pedagogiki historycznej i filozoficznej oraz znacząco ją wzbogaca. Podkreślić należy także walory językowe książki: napisana jest klarownym, komunikatywnym językiem naukowym, a zarazem ze względu na poziom komplikacji treści wymaga uważnej i skoncentrowanej lektury. Odwdzięcza się jednak czytelnikowi bogactwem treści i pięknem używanej przez Autora polszczyzny.
Z recenzji dr. hab. Marcina Wasilewskiego, prof. AJP
ZAPRASZAMY DO ZAKUPU POPRZEZ NASZĄ KSIĘGARNIĘ NA ALLEGRO
https://allegro.pl/oferta/historiografia-i-historiozofia-pedagogiki-11929043206
CENA: 44 PLN
MAPO/MYŚLO/GRAFIA. Rola notowania nielinearnego w kształceniu...
Marta Bolińska
Książka ta otwiera właściwie nowy rozdział w badaniach nad nowoczesnymi metodami nielinearnego rejestrowania i przekazywania wiedzy w ramach kształcenia akademickiego, a także samodzielnego uczenia się z użyciem form graficznych. Autorka dba też o konsekwencję i spójność formy z treścią prezentacji: w jednym z rozdziałów omawiane metody i techniki obrazowe stosowane w dydaktyce akademickiej czy w kształceniu uczniów same ujęte są obrazowo, a więc nielinearnie.
ZAPRASZAMY DO ZAKUPU POPRZEZ NASZĄ KSIĘGARNIĘ NA ALLEGRO
https://allegro.pl/oferta/mapo-myslo-grafia-11470501760
CENA: 39 PLN
[więcej]
Edukacja w świecie VUCA. Charakterystyka środowiska bezpieczeństwa
Pod redakcją Danuty Kaźmierczak, Janusza Ropskiego, Olgi Wasiuty i Waldemara Zakrzewskiego
W wielu przypadkach dotychczasowe formy i metody stosowane w rozwoju zawodowym kadr na potrzeby bezpieczeństwa w dużej części są nie do zaakceptowania we współczesnych czasach i warunkach. Nieodzowne jest dokonywanie zmian, weryfikowanie przyjmowanych rozwiązań. Chcąc bowiem być przygotowanym na ewentualność zdarzeń niekorzystnych dla państwa, trzeba się wkomponować w otaczającą rzeczywistość i umiejętnie z niej korzystać, aby efektywnie monitorować, neutralizować i eliminować skutki niekorzystnych zdarzeń.
ZAPRASZAMY DO ZAKUPU POPRZEZ NASZĄ KSIĘGARNIĘ NA ALLEGRO
https://allegro.pl/oferta/edukacja-w-swiecie-vuca-11157876785
CENA: 39 PLN
[więcej]
Zaburzenia komunikacyjne osób ze spektrum autyzmu. Od teorii do...
Pod redakcją Ewy Boksy i Andrzeja Kominka
Tom artykułów składa się z tekstów, których autorzy patrzą na funkcjonowanie osób z autyzmem z różnych perspektyw, wśród nich można wymienić językoznawczą, logopedyczną i pedagogiczną. Poruszają problem szeroko rozumianej komunikacji osób ze spektrum autyzmu, a także sposób postrzegania tej grupy przez społeczeństwo. Wartość tomu tkwi nie tylko w zakresie omawianych problemów, lecz również w tym, że te same zagadnienia pojawiają się w różnych tekstach, których autorzy zwracają uwagę na nieco inne aspekty czy możliwości działania terapeutycznego. [więcej]
Sukcesy i porażki w uczeniu się matematyki. Uwarunkowania...
Monika Szczygieł
Książka skierowana jest do szerokiego grona osób zainteresowanych tematem edukacji matematycznej: nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki, studentów psychologii, pedagogiki i matematyki, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, rodziców zainteresowanych tematyką osiągnięć matematycznych dzieci.
ZAPRASZAMY DO ZAKUPU POPRZEZ NASZĄ KSIĘGARNIEĘ NA ALLEGRO
https://allegro.pl/oferta/sukcesy-i-porazki-w-uczeniu-sie-matematyki-9929979359
CENA: 44 PLN
[więcej]
Nauczyciel badacz – naukowiec, dydaktyk i refleksyjny praktyk
Katarzyna Potyrała, Karolina Czerwiec i Emanuel Studnicki
„Już we wstępie pracy Autorzy podkreślają, że: «Prawdziwy nauczyciel był, jest i będzie zawsze badaczem, bo dociekliwość i dążenie do doskonałości wpisane są w jego zawód i powołanie». Tym samym tematycznie wpisują się w aktualny dyskurs dotyczący roli zawodowej współczesnego nauczyciela, lokowanej między transmisją wiedzy a uczeniem samodzielności intelektualnej i egzystencjalnej, zmierzającej w kierunku poszukiwania i tworzenia wiedzy, kreowania postawy dialogu, empatii, negocjacji i podmiotowego traktowania zarówno ucznia, jak i nauczyciela”. [więcej]
Manual − information design. Podręcznik z zakresu projektowania...
Pod redakcją Mariusza Wszołka i Marcina Pielużka
W ręce czytelników oddajemy podręcznik, który zamiast odpowiedzi przynosi jeszcze więcej pytań, ale to chyba w nauce jest najciekawsze – ciągłe stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi. Stoimy na stanowisku, że skoro można projektować i badać język (językoznawstwo) bądź literaturę (literaturoznawstwo), tak samo można badać i projektować komunikację w sensie społecznym.
Wklejka z ilustracjami wysokiej jakosci do tekstów autorstwa Giorgii Lupi
do pobrania pod adresem:
https://www.sendspace.com/file/ssc09w
[więcej]
Wokół filozofii wychowania. Studia i szkice
Pod redakcją Sławomira Sztobryna i Moniki Miczki-Pajestki
„Monografia (…) jest antologią wartościowych poznawczo studiów i szkiców z zakresu szeroko rozumianej współczesnej filozofii wychowania. Jest to przy tym publikacja pluralistyczna, ukazująca problemy dzisiejszej edukacji i filozoficznej refleksji nad nią z wielu perspektyw” [więcej]
Kompetencje kulturowe młodzieży. Uwarunkowania edukacyjne
Katarzyna Potyrała, Karolina Czerwiec i Stanisław Kowal
„Należy stwierdzić, że kultura szkoły jest obszarem wzbudzającym coraz większe zainteresowanie w debacie nad uwarunkowaniami procesów edukacyjnych. Zatem wychodząc naprzeciw brutalizacji życia, fascynacji światem konsumpcji, miernocie intelektualnej, masowej komercjalizacji życia, Autorzy z odwagą i determinacją pragną przybliżyć czytelnikowi ten jakże ważny element współczesnej szkoły”. [więcej]
Cyfrowa miłość. Romanse w grach wideo
Piotr Prósinowski, Piotr Krzywdziński
„«Cyfrowa miłość. Romanse w grach wideo» pozbawiona jest jakiegokolwiek normatywizmu […]. Nie jest więc to tylko książka o „miłości na ekranie”, ale także o – mających miejsce we współczesnych społeczeństwach – rekonstrukcjach ciała, intymności i seksualności, o pop-kulturze i nowych technologiach.” [więcej]
Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania
Ewelina Włodarczyk, Elżbieta Sadowska-Wieciech, Justyna Rokitowska
„Opracowanie jest odpowiedzią na potrzeby społeczne, inicjatywy krajowe i tendencje międzynarodowe w zakresie kształtowania środowiska bezpieczeństwa człowieka”. „Książka wypełnia niewątpliwie przysłowiową niszę wydawniczą w dotychczasowym obszarze edukacji dla bezpieczeństwa w ujęciu międzynarodowym w sferze kształcenia dzieci i młodzieży”. [więcej]
Relacje tutorskie w polskiej szkole w ujęciu analizy transakcyjnej
Adrianna Sarnat-Ciastko
Oryginalność tej pracy polega nie tylko na podjęciu problematyki związanej z tutoringiem jako stosunkowo nową i mało znaną w Polsce metodą pracy dydaktyczno-wychowawczej, ale też na osadzeniu części badań w perspektywie edukacyjnej analizy transakcyjnej, a więc również relatywnie „niszowej” koncepcji psychologicznej mającej zastosowanie w pedagogice...
Dr hab. Dorota Pankowska
prof. UMCS
[więcej]
Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań
Redakcja naukowa Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska
Monografia […] sygnalizuje najistotniejsze zagadnienia współczesnej edukacji, które odpowiednio odczytane przez refleksyjnego czytelnika – składają się na obraz kierunków jej rozwoju […]. Tytuł monografii […] zwraca uwagę na fakt, że współczesna edukacja – po pierwsze – implikuje wielość zadań, a może nawet trafniejsze byłoby tu słowo „wyzwań”, po wtóre – uwikłana jest w wiele różnorodnych kontekstów.
Fragment recenzji
prof. nadzw. dr. hab. inż. Janusza Morbitzera
[więcej]
Reinterpretacje kontekstów wychowania
red. Anna Gaweł, Bogusław Bieszczad
Proponowane w tytule reinterpretacje kontekstów wychowania dotyczą dwóch zasadniczych obszarów wyznaczających podstawowe sposoby myślenia o tym procesie. Jednym z nich jest kontekst kulturowy, który sytuuje wychowanie w perspektywie oddziaływań zmierzających do pełnego uczestnictwa jednostki w kulturze. Jednakże optymalne wzorce wrastania w kulturę i adekwatna do wymogów społecznych partycypacja w życiu społecznym wiążą się nieuchronnie z czynnikami zakłócającymi te procesy zarówno w perspektywie indywidualnej (jednostkowej), jak i ogólnospołecznej.
[więcej]
Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i...
Ewa Boksa
Ewa Boksa – dr n. hum., językoznawca, neurologopeda. Adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego oraz neurologopeda w Ośrodku Wczesnej Interwencji Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Kielcach i Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci z Zaburzeniami Wieku Rozwojowego, prowadzonym przez Centrum Medyczne Zdrowie w Kielcach.
[więcej]
Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie
Beata Karpińska-Musiał
Proces kształcenia, zwłaszcza w uczelni wyższej, w uniwersytecie, nie musi być postrzegany tylko i wyłącznie jako przedmiot badań pedagogicznych, psychologicznych czy socjologicznych. Każda nowa perspektywa może wnieść życiodajne impulsy rozwojowe, odmienne spojrzenie, implementację nowych teorii, poszukiwanie nowych uzasadnień teoretycznych dla proponowanych rozwiązań. Tak jest również w wypadku pracy pani Beaty Karpińskiej-Musiał. Autorka, rysując tło teoretyczne dla edukacji spersonalizowanej, proponuje perspektywę patrzenia na uczenie się międzypokoleniowe w horyzoncie koncepcji kultury prefiguratywnej znanej antropolożki kulturowej Margaret Mead, budując zaś rolę tutora, sięga do kategorii refleksyjności osadzonej w paradygmacie interpretatywnym Schöna oraz kategorii przywództwa edukacyjnego
[więcej]
Studenckim piórem w tutorskim kałamarzu
red. Beata Karpińska-Musiał
Oddana do recenzji praca jest niezwykła z kilku powodów. Po pierwsze pokazuje, jak może wyglądać proces tutoringu i jakie mogą być jego efekty, co jest bardzo dobrym dowodem ważności i wartości samego tutoringu. Może więc stanowić źródło inspiracji dla przyszłych tutorów oraz argument na efektywność tej formy pracy ze studentami. Po drugie ukazuje istotność dialogu w procesie uczenia, ważność indywidualnych kontaktów dla rozwoju studiującego; pokazuje, na czym polega „prawdziwe” studiowanie... [więcej]
Edukacja przyrodnicza z zastosowaniem e-learningu przygotowaniem...
Beata Jancarz-Łanczkowska
Monografia autorstwa dr Beaty Jancarz-Łanczkowskiej ma ambicję zbudowania pomostu między warstwą techniczną (jaką stanowi e-learningowa platforma edukacyjna), kulturowo-społeczną (związaną z elementami cywilizacyjnymi i edukacyjnymi – sposobami przetwarzania informacji, modelami nauczania i uczenia się, koncepcją permanentnego kształcenia) oraz biologiczną (edukacja przyrodnicza) i ukazania możliwej i celowej symbiozy tych trzech komponentów (...). [więcej]
Teoretyczne i praktyczne konteksty specjalnych potrzeb edukacyjnych
Red. Jolanta Rybska-Klapa i Hanna Stępniewska-Gębik
Prezentowana publikacja jest wynikiem refleksji związanej z teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, który funkcjonuje w środowisku szkoły ogólnodostępnej. Problematykę opracowania charakteryzuje duża różnorodność, bowiem taki charakter mają trudności tej grupy uczniów i działania pomocowe do nich adresowane. [więcej]
Uniwersytet jutra
red. Sylwia Mrozowska i Grażyna Penkowska
Do najważniejszych wyzwań stojących przed szkolnictwem wyższym w Polsce należy podniesienie jego poziomu do standardów najlepszych światowych ośrodków badawczych i edukacyjnych. Ponieważ niska mobilność międzynarodowa jest określana... [więcej]
Zmotywowany nauczyciel w świetle orientacji humanistycznej
Agata Borowska
Agata Borowska ‒ absolwentka Uniwersytetu w Białymstoku, Wydziału Pedagogiki i Psychologii w specjalności pedagogika wczesnoszkolna z przedszkolną oraz rewalidacyjna... [więcej]
Various Aspects of Young Adults’ Functioning
eds. Katarzyna Adamczyk, Monika Wysota
The authors take up the significant issue regarding the changes that take place in the psyche of teenagers entering the phase of adulthood. The topic is raised in the context of developmental tasks and social challenges teenagers need to face... [więcej]
Teacher Educators and Teachers as Learners. International Perspectives
eds. Pete Boyd, Agnieszka Szplit, Zuzanna Zbróg
In this book we argue that teacher education has a complex and layered pedagogy. By claiming a ‘layered’ pedagogy for teacher education we mean that primarily the learning of children and young people is at the heart of all teacher education... [więcej]
Uczeń w świecie tekstów kultury....
Grażyna Różańska
Temat niniejszej książki wyrósł z przeświadczenia o konieczności dokonywania ciągłych dydaktycznych rozpoznań w procesie kulturowego kształcenia uczniów polskich szkół. Sygnalizowane problemy i prezentowane zagadnienia są efektem troski i niepokoju o kształt współczesnej edukacji oraz o właściwe miejsce w niej ucznia i nauczyciela. [więcej]
Functioning of Young Adults in a Changing World
eds. Katarzyna Adamczyk, Monika Wysota
The main subject of the thesis is young person’s functioning in the stage of young adult-hood analyzed not only from individual but also social perspective. [więcej]
Przodków naszych dzieje. Ojczysty panteon i ojczyste spory
red. Bożena Popiołek
Przedstawiając publikację, która nie ma być podręcznikiem dla ucznia, ale rodzajem propozycji dydaktycznych inspirujących nauczyciela do poszukiwania ciekawych tematów w ramach panelu 9. [więcej]
Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku...
red. Irena Adamek, Bożena Pawlak
Monografia wieloautorska pod redakcją prof. dr hab. Ireny Adamek i dr Bożeny Pawlak pt. Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym jest obszernym dziełem kierowanym do szerokiego kręgu odbiorców pracujących z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym. [więcej]
Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ, Numer 4...
red. Rafał Opulski, Magdalena Tendera, Rafał Łatka, Jakub Rogulski, Elżbieta Olzacka
Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji...
Redakcja naukowa Józefa Bałachowicz, Anna Szkolak
Publikacja Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian pod redakcją naukową Józefy Bałachowicz i Anny Szkolak stanowi znaczący wkład do naszych prób zrozumienia istoty profesjonalnych kompetencji nauczycieli wczesnej edukacji. [więcej]
The City: A Learning Experience
red. Kamila Kamińska, Alicja Szerląg
The book is a welcome introduction to discussion on the city within the pedagogical discourse. Wide variety of subjects served as a field of the author’s research and deliberations; nevertheless the city remains a main topic. [więcej]
Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji
red. Martyna-Pryszmont-Ciesielska
Publikacja składa się z dwóch części prezentujących wybrane mikroświaty społeczne. W pierwszej mikroświatem jest rzeczywistość wirtualna, która stanowi nowy i interesujący obszar współczesnej edukacji. [więcej]
(Mikro)światy ludzi dorosłych
red. Martyna Pryszmont-Ciesielska
Zawarte w publikacji teksty koncentrują się wokół niezwykle interesującej problematyki subiektywnego doświadczania świata przez człowieka dorosłego, słabo jeszcze rozpoznanej w polskiej andragogice. [więcej]
Edukacja (dla) dziecka – od trzylatka do sześciolatka
red. Józefa Bałachowicz, Zuzanna Zbróg
W recenzowanej publikacji Czytelnicy znajdą treści, które pokazują możliwości jakościowego kształtowania środowiska rozwoju małego dziecka, wspierania jego rozwoju i doskonalenia działań znanych już nauczycielom z praktyki pedagogicznej. [więcej]
Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności
red. Irena Adamek, Zuzanna Zbróg
Przygotowana pod redakcją Pani prof. dr hab. Ireny Adamek i Pani dr Zuzanny Zbróg praca zbiorowa pt. Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności jest obszernym dziełem kierowanym do szerokiego kręgu odbiorców pracujących z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. [więcej]
Dziecko-uczeń a wczesna edukacja
Redakcja naukowa Irena Adamek, Zuzanna Zbróg
Publikacja Dziecko-uczeń a wczesna edukacja jest ważnym przyczynkiem do dyskusji nad psychopedagogicznymi problemami edukacji elementarnej, gdyż postulowane w tym obszarze zmiany, zakładające konieczność szerszego uwzględniania potrzeb dzieci żyjących w świecie ciągłych transformacji, zderzają się z rzeczywistością oświatową, w której często te założenia i cele nie znajdują odzwierciedlenia. [więcej]