Pedagogika

Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań

Redakcja naukowa Joanna Skibska i Justyna Wojciechowska

Monografia […] sygnalizuje najistotniejsze  zagadnienia współczesnej edukacji, które odpowiednio odczytane przez refleksyjnego czytelnika – składają się na obraz kierunków jej rozwoju […]. Tytuł monografii […] zwraca uwagę na fakt, że współczesna edukacja – po pierwsze – implikuje wielość zadań, a może nawet trafniejsze byłoby tu słowo „wyzwań”, po wtóre – uwikłana jest w wiele różnorodnych kontekstów.

Fragment recenzji

prof. nadzw. dr. hab. inż. Janusza Morbitzera

 

[więcej]

Reinterpretacje kontekstów wychowania

red. Anna Gaweł, Bogusław Bieszczad

Proponowane w tytule reinterpretacje kontekstów wychowania dotyczą dwóch zasadniczych obszarów wyznaczających podstawowe sposoby myślenia o tym procesie. Jednym z nich jest kontekst kulturowy, który sytuuje wychowanie w perspektywie oddziaływań zmierzających do pełnego uczestnictwa jednostki w kulturze. Jednakże optymalne wzorce wrastania w kulturę i adekwatna do wymogów społecznych partycypacja w życiu społecznym wiążą się nieuchronnie z czynnikami zakłócającymi te procesy zarówno w perspektywie indywidualnej (jednostkowej), jak i ogólnospołecznej.
[więcej]

Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i...

Ewa Boksa

Ewa Boksa – dr n. hum., językoznawca, neurologopeda. Adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego oraz neurologopeda w Ośrodku Wczesnej Interwencji Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Kielcach i Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci z Zaburzeniami Wieku Rozwojowego, prowadzonym przez Centrum Medyczne Zdrowie w Kielcach.
[więcej]

Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie

Beata Karpińska-Musiał

Proces kształcenia, zwłaszcza w uczelni wyższej, w uniwersytecie, nie musi być postrzegany tylko i wyłącznie jako przedmiot badań pedagogicznych, psychologicznych czy socjologicznych. Każda nowa perspektywa może wnieść życiodajne impulsy rozwojowe, odmienne spojrzenie, implementację nowych teorii, poszukiwanie nowych uzasadnień teoretycznych dla proponowanych rozwiązań. Tak jest również w wypadku pracy pani Beaty Karpińskiej-Musiał. Autorka, rysując tło teoretyczne dla edukacji spersonalizowanej, proponuje perspektywę patrzenia na uczenie się międzypokoleniowe w horyzoncie koncepcji kultury prefiguratywnej znanej antropolożki kulturowej Margaret Mead, budując zaś rolę tutora, sięga do kategorii refleksyjności osadzonej w paradygmacie interpretatywnym Schöna oraz kategorii przywództwa edukacyjnego
[więcej]

Studenckim piórem w tutorskim kałamarzu

red. Beata Karpińska-Musiał

Oddana do recenzji praca jest niezwykła z kilku powodów. Po pierwsze pokazuje, jak może wyglądać proces tutoringu i jakie mogą być jego efekty, co jest bardzo dobrym dowodem ważności i wartości samego tutoringu. Może więc stanowić źródło inspiracji dla przyszłych tutorów oraz argument na efektywność tej formy pracy ze studentami. Po drugie ukazuje istotność dialogu w procesie uczenia, ważność indywidualnych kontaktów dla rozwoju studiującego; pokazuje, na czym polega „prawdziwe” studiowanie... [więcej]

Edukacja przyrodnicza z zastosowaniem e-learningu przygotowaniem...

Beata Jancarz-Łanczkowska

Monografia autorstwa dr Beaty Jancarz-Łanczkowskiej ma ambicję zbudowania pomostu między warstwą techniczną (jaką stanowi e-learningowa platforma edukacyjna), kulturowo-społeczną (związaną z elementami cywilizacyjnymi i edukacyjnymi – sposobami przetwarzania informacji, modelami nauczania i uczenia się, koncepcją permanentnego kształcenia) oraz biologiczną (edukacja przyrodnicza) i ukazania możliwej i celowej symbiozy tych trzech komponentów (...). [więcej]

Teoretyczne i praktyczne konteksty specjalnych potrzeb edukacyjnych

Red. Jolanta Rybska-Klapa i Hanna Stępniewska-Gębik

Prezentowana publikacja jest wynikiem refleksji związanej z teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, który funkcjonuje w środowisku szkoły ogólnodostępnej. Problematykę opracowania charakteryzuje duża różnorodność, bowiem taki charakter mają trudności tej grupy uczniów i działania pomocowe do nich adresowane. [więcej]

Uniwersytet jutra

red. Sylwia Mrozowska i Grażyna Penkowska

Do najważniejszych wyzwań stojących przed szkolnictwem wyższym w Polsce należy podniesienie jego poziomu do standardów najlepszych światowych ośrodków badawczych i edukacyjnych. Ponieważ niska mobilność międzynarodowa jest określana... [więcej]

Zmotywowany nauczyciel w świetle orientacji humanistycznej

Agata Borowska

Agata Borowska ‒ absolwentka Uniwersytetu w Białymstoku, Wydziału Pedagogiki i Psychologii w specjalności pedagogika wczesnoszkolna z przedszkolną oraz rewalidacyjna... [więcej]

Various Aspects of Young Adults’ Functioning

eds. Katarzyna Adamczyk, Monika Wysota

The authors take up the significant issue regarding the changes that take place in the psyche of teenagers entering the phase of adulthood. The topic is raised in the context of developmental tasks and social challenges teenagers need to face... [więcej]

Teacher Educators and Teachers as Learners. International Perspectives

eds. Pete Boyd, Agnieszka Szplit, Zuzanna Zbróg

In this book we argue that teacher education has a complex and layered pedagogy. By claiming a ‘layered’ pedagogy for teacher education we mean that primarily the learning of children and young people is at the heart of all teacher education... [więcej]

Uczeń w świecie tekstów kultury....

Grażyna Różańska

Temat niniejszej książki wyrósł z przeświadczenia o konieczności dokonywania ciągłych dydaktycznych rozpoznań w procesie kulturowego kształcenia uczniów polskich szkół. Sygnalizowane problemy i prezentowane zagadnienia są efektem troski i niepokoju o kształt współczesnej edukacji oraz o właściwe miejsce w niej ucznia i nauczyciela. [więcej]

Functioning of Young Adults in a Changing World

eds. Katarzyna Adamczyk, Monika Wysota

The main subject of the thesis is young person’s functioning in the stage of young adult-hood analyzed not only from individual but also social perspective. [więcej]

Przodków naszych dzieje. Ojczysty panteon i ojczyste spory

red. Bożena Popiołek

Przedstawiając publikację, która nie ma być podręcznikiem dla ucznia, ale rodzajem propozycji dydaktycznych inspirujących nauczyciela do poszukiwania ciekawych tematów w ramach panelu 9. [więcej]

Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku...

red. Irena Adamek, Bożena Pawlak

Monografia wieloautorska pod redakcją prof. dr hab. Ireny Adamek i dr Bożeny Pawlak pt. Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym jest obszernym dziełem kierowanym do szerokiego kręgu odbiorców pracujących z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym. [więcej]

Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ, Numer 4...

red. Rafał Opulski, Magdalena Tendera, Rafał Łatka, Jakub Rogulski, Elżbieta Olzacka

  [więcej]

Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji...

Redakcja naukowa Józefa Bałachowicz, Anna Szkolak

Publikacja Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian pod redakcją naukową Józefy Bałachowicz i Anny Szkolak stanowi znaczący wkład do naszych prób zrozumienia istoty profesjonalnych kompetencji nauczycieli wczesnej edukacji. [więcej]

The City: A Learning Experience

red. Kamila Kamińska, Alicja Szerląg

The book is a welcome introduction to discussion on the city within the pedagogical discourse. Wide variety of subjects served as a field of the author’s research and deliberations; nevertheless the city remains a main topic. [więcej]

Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji

red. Martyna-Pryszmont-Ciesielska

Publikacja składa się z dwóch części prezentujących wybrane mikroświaty społeczne. W pierwszej mikroświatem jest rzeczywistość wirtualna, która stanowi nowy i interesujący obszar współczesnej edukacji. [więcej]

(Mikro)światy ludzi dorosłych

red. Martyna Pryszmont-Ciesielska

Zawarte w publikacji teksty koncentrują się wokół niezwykle interesującej problematyki subiektywnego doświadczania świata przez człowieka dorosłego, słabo jeszcze rozpoznanej w polskiej andragogice. [więcej]

Edukacja (dla) dziecka – od trzylatka do sześciolatka

red. Józefa Bałachowicz, Zuzanna Zbróg

W recenzowanej publikacji Czytelnicy znajdą treści, które pokazują możliwości jakościowego kształtowania środowiska rozwoju małego dziecka, wspierania jego rozwoju i doskonalenia działań znanych już nauczycielom z praktyki pedagogicznej. [więcej]

Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności

red. Irena Adamek, Zuzanna Zbróg

Przygotowana pod redakcją Pani prof. dr hab. Ireny Adamek i Pani dr Zuzanny Zbróg praca zbiorowa pt. Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności jest obszernym dziełem kierowanym do szerokiego kręgu odbiorców pracujących z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. [więcej]

Dziecko-uczeń a wczesna edukacja

Redakcja naukowa Irena Adamek, Zuzanna Zbróg

Publikacja Dziecko-uczeń a wczesna edukacja jest ważnym przyczynkiem do dyskusji nad psychopedagogicznymi problemami edukacji elementarnej, gdyż postulowane w tym obszarze zmiany, zakładające konieczność szerszego uwzględniania potrzeb dzieci żyjących w świecie ciągłych transformacji, zderzają się z rzeczywistością oświatową, w której często te założenia i cele nie znajdują odzwierciedlenia. [więcej]