Nauki społeczne

Czas uwarstwiony na gąsawskim poddaszu

Marta Raczyńska

Nim trafimy na gąsawskie strychy, musimy poznać problemy filozofii i antropologii kulturowej, historiografii, socjologii, archeologii, semiotyki itd. związane z czasem, przestrzenią, pamięcią jednostkową i społeczną, narracją, rzeczami w ich funkcjach utylitarnych i znakowych, następnie z domem jako jednym z kluczowych symboli kultury. Dopiero po takim przygotowaniu – wskazaniu, że praca dotyczy pozornie tylko „miejsc nieistotnych”, rzeczy bezużytecznych i zapomnianych – autorka oprowadza nas po owych strychach w Gąsawie. (…) [więcej]

Reklama. Perspektywa empiryczna

Mariusz Wszołek

Reklama. Perspektywa empiryczna jest w głównej mierze empirycznym rozwinięciem publikacji Reklama. Operacjonalizacja pojęcia. Tym razem punkt ciężkości jest jednak ustawiony na empirycznej weryfikacji wskazanych problemów badawczych, relewantnych dla pola naukowego reklamy. Punkty węzłowe niniejszej publikacji to: dyferencje rynkowe w reklamie, dyskursywne funkcjonały wizualne w reklamie, semantyka reklamy i wiodące dyskursy reklamy.



[więcej]

Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje...

Tim Brown

Książka Tima Browna nie jest typowym podręcznikiem z zakresu projektowania i komunikacji. To bardziej początek dyskusji nad możliwościami organizacji procesu projektowego w ramach metodologii design thinking. (...) Drugie wydanie książki Tima Browna zostało opatrzona dwoma komentarzami, które z perspektywy czasu wydają się istotnym uzupełnieniem polskiego wydania. Komentarz Mariusza Wszołka i Michała Grecha wprowadza w problematykę designu i w zakres teoretyczno-metodologiczny design thinking. (...) Michael Fleischer w swoim komentarzu precyzyjnie opisuje kontekst teoretyczny i metodologiczny procesu projektowego zorientowanego na rozwiązywanie problemów z perspektywy systemowej.

[więcej]

subPARK

Michał Jakubowicz

Niegdyś niemiecki cmentarz, dziś park Grabiszyński wypełniony monumentalnymi przykładami pomników natury i jednocześnie gotowymi dziełami sztuki publicznej, transkulturowymi ready-mades, które zadziwiają swoją ostrością wyrazu i bezpretensjonalnością (...). Fotografie przedstawiają układy drzew w przestrzeni, która utraciła swój dawny sens. [więcej]

Rozmowy codzienne | Alltägliche gespräche

Michael Fleischer

byłaby to w sumie, miałbym kiedykolwiek zamiar tę historię opowiedzieć, w pewnym sensie historia troski, dla której, aby ją komuś opowiedzieć lub uzmysłowić, w ogóle nie byłbym pewnie w stanie znaleźć tej ilości czasu, jaka dla opowiedzenia owej historii byłaby stosowna. historia, w której, aby, też kiedy teraz nie jest tu obecna, ją uspokoić, nie, jak się częstokroć oraz, tego zdania również jestem, nie bez powodu obawiała, ja, lecz choć raz właśnie moja żona stoi na pierwszym planie. byłaby to, gdyby tę historię można było powiedzieć, swego rodzaju historia o niedociągnięciach tej mojej żony w kwestii bycia w zgodzie, nawet jeśli tylko w niewielkim stopniu i jak dotąd próbnie, z czasem. [więcej]

Historia – pamięć – tożsamość w edukacji humanistycznej. Tom 3:...

red. Bożena Popiołek, Agnieszka Chłosta-Sikorska, Agnieszka Słaby

Człowiek nie może funkcjonować w świecie społecznym bez świadomości posiadania własnej przeszłości, wyróżniającej go od innych i kształtującej jego tożsamość. Pamięć człowieka z socjologicznego punktu widzenia można podzielić na dwie nierozerwalnie połączone ze sobą części, definiowane przez pojęcia „pamięć jednostkowa” i „pamięć zbiorowa” [więcej]

Education for Remembrance of the Roma Genocide

eds. Anna Mirga-Kruszelnicka, Esteban Acuña C. and Piotr Trojański

This volume – conceived as interdisciplinary, cross-institutional and inter-generational – aims at reflecting critically on current developments regarding the Roma Holocaust remembrance and education. We acknowledge the intersecting fields of scholarship, institutional engagement and youth movements, which reinforce each other, and collectively contribute to Roma Genocide education. We hope that this book will stimulate further discussion across disciplines, different fields of engagement, and among the variety of actors involved in Roma Holocaust commemoration and education. [więcej]

Badanie i projektowanie komunikacji 4

red. Annette Siemes i Michał Grech

Seria „Projektowanie komunikacji” jest wydawana przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Wśród tytułów można znaleźć m.in. publikacje pracowników i współpracowników Zakładu Projektowania Komunikacji... [więcej]

Notatki 2

Michael Fleischer

Rzecz ma się tak.
W trakcie ostatnich wydarzeń i czasów nazbierało się wiele pomysłów, idei, cudzych powiedzonek, zasłyszanych cytatów lub samemu wyprodukowanych sformułowań, które wszystkie posiadają jedną wspólną cechę, a mianowicie tę, że nie mają ze sobą nic wspólnego. Kiedy jednak chwilę pomyśleć, okazuje się, że w rzeczy samej wspólnego mają dość wiele, generalnie tyle, że pochodzą z tej samej parafii, reprezentują ten sam styl myślenia, tę samą perspektywę poznawczą, ten sam sposób zainteresowania światem, niezależnie od autorstwa tych fragmentów.
[więcej]

Reklama. Operacjonalizacja pojęcia

Mariusz Wszołek

W publikacji autor podejmuje próbę operacjonalizacji pojęcia reklamy z uwzględnieniem ważniejszych paradygmatów badawczych. Dokonuje również obszernego omówienia praktyki reklamowej ze szczególnym uwzględnieniem reklamy jako elementu procesu corporate identity organizacji. Interesujące jest też wyróżnienie poetyki reklamy wiodącej i procesu projektowania reklamy. [więcej]

Komunikacje w rozmowie 3

red. Mariusz Wszołek

Do powstania trzeciej i ostatniej (póki co) książki Komunikacje w rozmowie przyczynili się studenci, którzy zostali zaproszeni do napisania manifestu pokolenia. Nierzadko są to bardzo osobiste teksty, a głębsza refleksja nad nimi każde podać w wątpliwość zmienną naturę pokoleń [więcej]

Uniwersytet jutra

red. Sylwia Mrozowska i Grażyna Penkowska

Do najważniejszych wyzwań stojących przed szkolnictwem wyższym w Polsce należy podniesienie jego poziomu do standardów najlepszych światowych ośrodków badawczych i edukacyjnych. Ponieważ niska mobilność międzynarodowa jest określana... [więcej]

Badanie i projektowanie komunikacji 3

red. Mariusz Wszołek

Seria „Projektowanie komunikacji” jest wydawana przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Wśród tytułów można znaleźć m.in. publikacje pracowników i współpracowników Zakładu Projektowania Komunikacji... [więcej]

Kapitał – niestety nie( )ludzki

Michael Fleischer

Na początku, jak teraz na końcu wiem, że tak nie będzie, miała to być recenzja pewnej książki. Potem, czyli teraz, wyszło coś zupełnie innego. Pewnego rodzaju zewnątrzsystemowa diagnoza systemu społecznego,w jakim aktualnie żyjemy i który określany jest zwykle jako: kapitalizm... [więcej]

Stambulska recepcja Arabskiej Wiosny i idei „tureckiego modelu”...

Karol Kaczorowski

Praca Karola Kaczorowskiego w istotny sposób wzbogaca naszą wiedzę o postawach i opiniach jakże ważnej części społeczeństwa tureckiego, tj. młodej inteligencji Stambułu... [więcej]

Imperatyw zysku? O komercyjnym modelu przekazu medialnego i...

Ewa Migaczewska

Opiniowana książka jest tekstem w moim przekonaniu ważnym i aktualnym. Podejmuje problem funkcjonowania mediów masowych […], ich oddziaływania na ludzi oraz zdolności kreowania (symbolicznego i rzeczywistego) świata... [więcej]

Pozareligijne wymiary duchowości

red. Zbigniew Pasek, Katarzyna Skowronek, Radosław Tyrała

Pytani przez socjologów o swoje postawy wobec religii współcześni ludzie Zachodu coraz częściej udzielają następującej odpowiedzi: „nie jestem religijny, ale mam swoją własną duchowość”... [więcej]

Notatki

Michael Fleischer

W trakcie ostatnich wydarzeń i czasów nazbierało się wiele pomysłów, idei, cudzych powiedzonek, zasłyszanych cytatów lub przez siebie samego wyprodukowanych sformułowań, które posiadają jedną wspólną cechę, a mianowicie tę, że nie mają ze sobą nic wspólnego i się ze sobą nie wiążą... [więcej]

Komunikacje w rozmowie 2

red. Mariusz Wszołek

Książka jest zbiorem artykułów z cyklicznych spotkań Komunikacje w rozmowie. Wśród artykułów można znaleźć zarówno prace teoretyczne, jak i wyniki badań i analiz. „Ko­munikacje w rozmowie” organizowane są we współpracy z klubokawiarnią Literatka [więcej]

Obraz ‘uniwersytetu’ w opinii mieszkańców Polski

Michał Grech

Książka prezentuje wyniki badań postrzegania uniwersytetu wśród mieszkańców Polski. Analiza koncentruje się na rekonstrukcji tego obszaru obrazu świata, jego powiązań i funkcji. [więcej]

Świat z drugiej strony ekranu. Studium recepcji treści kultury...

Kamil Łuczaj

Praca pana Kamila Łuczaja […] stanowi próbę zbadania rzeczywistej recepcji tekstów popkulturowych, serialowych w warunkach polskich, w środowisku wiejskim, wśród kobiet. [więcej]

Badanie i projektowanie komunikacji 2

red. Michał Grech, Annete Siemes

Seria „Projektowanie komunikacji” jest wydawana przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. [więcej]

Style życia w komunikacji. Komunikacyjna stratyfikacja społeczeństwa

janKomunikant

Książka Style życia w komunikacji jest wynikiem pracy zespołu badawczego o nazwie janKomunikant. Zawiera wyniki dwuletniego projektu badawczego mającego na celu wyróżnienie komunikacyjnej dyferencjacji polskiego społeczeństwa i związanych z nią stylów życia. [więcej]

Komunikacje w rozmowie 1

red. Mariusz Wszołek

Książka jest zbiorem artykułów z cyklicznych spotkań Komunikacje w rozmowie. Wśród artykułów można znaleźć zarówno prace teoretyczne, jak i wyniki badań i analiz. „Ko­munikacje w rozmowie” organizowane są we współpracy z klubokawiarnią Literatka. [więcej]

Badanie i projektowanie komunikacji 1

red. Michał Grech, Annette Siemes

Książka jest zbiorem powstałym jako wynik pierwszej konferencji naukowej „Communication design – badanie i projektowanie komunikacji”. Zebrane artykuły pokrywają szeroki zakres pola badawczego i projektowego, od information design przez fotografię po design konceptów komunikacyjnych. Wśród artykułów można znaleźć zarówno prace teoretyczne, jak i wyniki badań i analiz. [więcej]